۱۳۸۶ اسفند ۲۵, شنبه

مقایسه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون

این دو تحقیق که در تاریخ 3 و 4 دیماه 1386 از طرف مرکز تحقیقات صدا و سیما انجام گرفته نشان می دهد که در بین مخاطبین این رسانه در فصل پائيز 86، ميانگين مدت تماشاي برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران، تقریبا 6/1 برابر بیش از شنوندگان انواع برنامه ها ی رادیو است.
بر این اساس 67 درصد از مردم شهرهاي داراي مراکز «راديويي و تلويزيوني» «شش تا هفت» روز بيننده برنامه هاي تلويزيون هستند و ميانگين مدت تماشاي برنامه ها در بين بينندگان 4 ساعت و 8 دقيقه در روز بوده است.
طبق اين گزارش، ميانگين مدت زمان گوش دادن به راديو 2 ساعت و 40 دقيقه بوده است که پخش اخبار و برنامه هاي خبري با 86% و برنامه هاي تفريحي و سرگرم کننده يا 77% ، برنامه هاي ارشادي و تربيتي با 60% و پخش برنامه هاي علمي و آموزشي با 60% از موفقيت بيشتري برخوردار بودند و در مجموع 86 درصد شنوندگان در حد «خيلي زياد و زياد» از برنامه هاي راديو رضايت داشتند.
در معاونت سیما هم شبکه سوم سيما با 2/85 درصد، شبکه اول با 5/83 درصد، شبکه دوم با 8/82 درصد، شبکه خبر با 7/50 درصد، شبکه چهار با 6/44 درصد، بيشترين و کمترين ميزان درصد بيننده را در فصل پائيز 86 دارا بودند.
گفتني است 6/80 درصد بينندگان در حد «خيلي زياد و زياد» از برنامه هاي تلويزيون راضي بودند.
مهمترين پيشنهادهاي شنوندگان براي بهبود برنامه هاي راديو شامل: متنوع شدن برنامه ها، پخش بيشتر موسيقي هاي درخواستي، بررسي مشکلات مردم در برنامه ها، پخش بيشتر برنامه هاي آموزشي و افزايش مدت زمان پخش برنامه ها بوده است.
و مهمترين پيشنهادهاي بينندگان عبارت بود از: پخش بيشتر برنامه هاي علمي و آموزشي، متنوع شدن برنامه ها، پخش بيشتر برنامه هاي طنز، پخش بيشتر سريال و فيلم هاي سينمايي و...

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ،عید را به شما تبریک میگویم در پناه امام زمان (عج) سال خوب وبهار زیبایی داشته باشید