۱۳۸۷ فروردین ۱۰, شنبه

مرد هزار چهره نوروز 87


مهران مدیری با کار جدیدش "مرد هزار چهره" توانسته است تا موج وسیعی را در سطح جامعه ایجاد کند . هر چند این مطلب برای کسی مثل او چیز عجیبی نیست اما طبق معمول که کارهای او شاکیانی را به دنبال داشته است، این بار اولین چراغ شکایت را ثبت احوال شیراز از این سریال روشن کرد.

اداره كل ثبت احوال استان فارس از تهيه كنندگان مجموعه تلويزيوني مرد هزار چهره شكايت كرد.
وکیل اداره كل ثبت احوال استان فارس ، با تهیه و تقدیم دادخواستی به دادگستري فارس از مسئولان و دست اندركاران مجموعه تلويزيوني مرد هزار چهره شكايت كرد.
در اين دادخواست مواردي به عنوان دلايل و مستندات توهين بيان شده است از جمله: انتصاب شخصيت اصلي داستان به عنوان شخص كلاهبردار شياد و متقلب در مجموعه ثبت احوال شيراز، ارائه فضاي بي نظم و خارج از شان اداري در ثبت احوال شیراز و القاي سوئ استفاده از موقعيت شغلي توسط كاركنان اداره كل ثبت احوال شیراز. در اين دادخواست، ثبت احوال استان فارس خواستار اعاده حیثیت و دریافت 21 ميليارد ريال به عنوان خسارت معنوي وارد شده به مجموعه ثبت احوال شيراز شده است.


فکر کنم جماعت محترم پزشکان، که اصولا دست به شکایت کردنشان خیلی خوب است گروه دوم شوند. البته نیروی انتظامی هم پایش کشیده شده. حالا نمی دانم گروه های بعدی شکایت کننده
( شاعران،...) چه کسانی هستند.
حرف از شعر شد، یک کاریکاتور از بزرگمهر حسینی که خیلی با مضمون
این قسمت سریال (فکر میکنم نهم - جمعه 9 فروردین) که دیشب پخش شد مطابقت داره به یادم اومد. دیدنش خالی از لطف نیست!

تکیه کلام مهران مدیری در این سریال و مشابهت آن با تشویق شناخته شده در اذهان مردم، از مهمترین حواشی این سریال بوده است، که حتی گمانه زنی هایی را برای ادامه پخش آن در افواه عمومی ایجاد کرده است.
بهر حال برادران قاسم خانی و مهران مدیری به وضوح و به طرز ماهرانه، عمیق و جامعه شناسانه ایی از قضیه "شهرام جزایری" الهام گرفته اند و داستانی چندلایه و جذاب نوشته اند، به نظرم مدیری در این مجموعه شانه به شانه "وودی آلن" زده است و می شود گفت "وودی آلن ایرانی" متولد شده است (اتفاقا تیپی و کاراکتری که مسعود شصت چی دارد بی شباهت به وودی آلن هم نیست: مردی ساده لوح و خوش قلب با عینک دسته شاخی که درگیر واقعیات کثیف می شود!)


اما فضای این سریال بیشتر به کتاب پخمه عزیز نسین (نویسنده ترکیه ای ) مشابه است.
پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را بخوانید (یک نسخه از کتاب به صورت تصویر در اینجا وجود دارد).
در مقدمه این کتاب نوشته شده است: «عزیز نسین تا کنون سه داستان بزرگ نوشته که به نظر خودش «پخمه» از همه جالب‌تر و شیرین‌تر است و شما در خلال مطالب آن خیلی چیزها یاد خواهید گرفت. البته اسم اصلی این داستان «تک دلیک» است .


اما پخش این سریال تا اینجا واکنشهای مختلفی را به همراه داشته است. تیتر برخی از نقدها و مطالب از قرار زیر است:


مهران مدیری یا فرزاد حسنی 2 !؟
مرد هزار پخمه
مردان هزار چهره جامعه ما
هزاران چهره‌ی قدرت سرکش
آیا مهران مدیری طرح امنیت اجتماعی ِ نیروی انتظامی را به سخره گرفته ؟
جسارت و رندی ستودنی مدیری و قاسم خانی در هجو طرح امنیت اجتماعی
مرد هزار چهره و تکیه کلام حاشیه ساز
مهران مدیری و نشان دادن سیستم مدیریت کلنگی!
مرد هزار چهره با شمشیر طنز انتقادی این بار به جنگ نیروهای انتظامی و امنیتی رفته
مرد هزار چهره آینه اخلاق ما
"مرد هزار چهره" آخرین کار مهران مدیری در صداوسیما خواهد بود!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام - وبلاگ خوبی داری - پیشنهاد می کنم یکم خلاصه تر بنویسی بهتر هست !
موفق باشید-